Toyota åbner for reservation af ny GR86 sportsvogn

31 maj 2022

Baghjulstræk, letvægtsmaterialer, boxermotor og et ultra lavt tyngdepunkt. Sådan lyder opskriften på Toyotas helt nye sportsvogn, GR86. Toyota har netop løftet sløret for priserne på den køreglade maskine, som kan fås fra 509.990 kr. Samtidig oplyser Toyota i Danmark, at man fredag 3. juni 2022 kl.10 åbner for online-reservation af GR86, der kun vil blive produceret i et stærkt begrænset antal og allerede udgår i Europa om bare to år.

 

En analog bil i en digital tidsalder. Sådan lyder Toyotas koncept for den nye baghjulstrukne sportsvogn, Toyota GR86, der introduceres i Danmark i løbet af sommeren. Det sker til priser fra 509.990 kr. Toyota åbner fredag 3. juni 2022 kl. 10 for reservationer online på GR86.

Man skal dog være hurtig på tasterne, hvis man ønsker at være med i opløbet for at sikre sig et eksemplar af den nye sportsmodel, der afløser den anmelderroste forgænger, GT86. Toyota producerer nemlig kun den nye GR86 til det europæiske og dermed også danske marked til og med sommeren 2024. Så er det slut.

Årsagen skal findes i, at de europæiske regler for vejskilteassistent-systemer skærpes fra 2024, og hvis den nye GR86 skulle leve op til de skærpede regler, ville det kræve så markante strukturelle ændringer i designet med bl.a. højere taglinje og forruden placeret længere tilbage, at ingeniørerne skulle gå på kompromis med modellens fundamentale filosofi om optimalt tyngdepunkt og lav vægt.

Så en af nyere tids mest roste sportsvogne vil altså kun kunne leveres i Europa og Danmark i to år. Derfor bliver der rift om de forholdsvis få udgaver, man kan nå at producere inden da.

Udsolgt på halvanden time

Toyota i Storbritanien åbnede i april for reservationer for deres kunder, og mindre end halvanden time efter lyste de røde lamper alt udsolgt. Derfor vurderer man hos Toyota i Danmark, at man skal være særlig hurtig på tasterne, hvis man vil være blandt de få heldige i Danmark, der får mulighed for at sikre sig en af de få, eftertragtede GR86, inden salget endegyldigt stopper i Europa.

”Vi kan endnu ikke sige præcis, hvor mange biler vi bliver tildelt i Danmark over de næste par år, inden produktionen til Europa stopper. Vi ved blot, at det er et meget begrænset antal, og derfor åbner vi for online-reservationer nu. Alt efter hvor stor interessen i Danmark bliver, er det dog ikke sikkert, at vi kan garantere alle en bil. Men vi vil helt sikkert arbejde hårdt for at imødekomme alle interesserede,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.

Men hvad er det så for en bilmodel, som så mange kæmper for at nå at erhverve sig, inden det er for sent? Først og fremmest står GR86 for ægte køreglæde. Den nye sportsvogn bygger nemlig videre på flere af de elementer, der på relativt kort tid gjorde forgængeren, GT86, til en eftertragtet sportsvogn blandt feinschmeckere.

Køreglad pakke

Frontplaceret, fire cylindrede boxermotor, baghjulstræk og et ultra lavt tyngdepunkt udgør pakken, der samlet set endda er blevet godt 20 kg lettere end den i forvejen vægtoptimerede GT86. Det skyldes bl.a. øget brug af både højstyrke stål og aluminium i synlige såvel som mere gemte dele. Et af de synlige områder, hvor aluminium har erstattet stål. er taget, hvilket alene sikrer en vægtbesparelse på små to kilo og reduktion af tyngdepunktet på 1,1 mm.

Det er i det hele taget kendetegnet ved GR86, at der er kræset for de mindste detaljer for at kunne tilbyde en så gennemtænkt og optimal køreoplevelse som muligt med mest mulig smil på læben.

GR86 har fået en helt ny og mere kraftfuld 2.4-liters, firecylindret boxermotor med 234 hestekræfter, hvilket er hele 34 hestekræfter mere end den tidligere 2.0-liters boxermotor i GT86. Men dér hvor man virkelig mærker forskellen, er i den nye motors maksimale drejningsmoment, der er øget fra 205 til 250 Nm, og som allerede opnås fra 3.700 omdrejninger til forskel fra tidligere, hvor man skulle op på 6.600 omdrejninger for at nå de dengang maksimale 205 Nm.

Samtidig er accellerationskurven gjort mere linær, og alt dette gør, at man får en markant kraftigere acceleration, der nu sender GR86 fra 0 til 100 km/t. på blot 6,3 sekunder i udgaven med seks manuelle gear mod tidligere 7,5 sekunder. Det er også muligt at få GR86 med seks-trins automatgear. Her lyder accellerationen fra 0 til 100 km/t. på 6,9 sekunder.

Ingen kompromiser

Et af de afgørende kendetegn ved den gamle GT86 var nogle sublime køreegenskaber, og her er Toyota på ingen måde gået på kompromis med GR86, der bevæger sig helt, som føreren ønsker det. For at sikre at motorens ekstra kræfter også leder til endnu bedre dynamiske egenskaber, har Toyota-ingeniørerne benyttet højstyrke stål i karosseriet. Det har gjort karosseriet 50 procent stivere og været med til at reducere vægten yderligere.

Dimensionerne på GR86 er næsten de samme som på GT86. Dog er højden reduceret 10 mm til 1.310 mm, mens der er lagt 5 mm til akselafstanden, som nu måler 2.575 mm. Det lavere tyngdepunkt er naturligvis centralt for bilens dynamiske egenskaber og for køreoplevelsen og understøttes af, at førerens hoftepunkt er sænket 5 mm.

I Danmark kan GR86 fås i to forskellige udstyrsudgaver. Den laveste udstyrsudgave med navnet Sport byder som standard bl.a. på 17” alufælge, sportssæder, sportslæderrat, ventilerede skivebremser, Torsen spærredifferentiale og en 8” multimedie touch skærm med Apple CarPlay og Android Auto, hvilket bidrager til at integrere den analoge bil i vores digitale tidsalder.

Højeste udstyrstrin

Det højeste udstyrstrin hedder Premium, og her får man som standard bl.a. 18” alufælge, sportssæder i læder og Alcantara, parkeringssensorer og kurvelys til LED-forlygterne til en merpris på 45.000 kr.

Til begge udstyrsudgaver er det muligt at vælge automatgear, der udover et hurtigt seks-trins automatgear også tilfører adaptiv fartpilot og en avanceret sikkerhedspakke for 35.000 kr. mere.

Det er Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, der har haft den ledende rolle i udviklingen af den nye sportsvogn. GR86 skriver sig dermed ind som den tredje i rækken af nye GR-modeller fra Toyota, der tidligere har lanceret både GR Supra og GR Yaris – og med en pris fra 504.990 kr. også som den økonomisk lettest tilgængelige GR-model.